.

Bæredygtighed - Tania
                     Ellis
Små virksomheder – stor impact

Tænk bare på fx Too Good To Go, hvis mission er at reducere madspild verden over. Med sin app hjælper virksomheden fødevareforretninger med at sælge deres overskydende mad til forbrugere.

Allerede et år efter at virksomheden startede op var 5.000 forretninger med i appen, 3 millioner brugere har downloadet app’en, over 2,5 millioner måltider er reddet, og Too Good To Go er nu aktiv i 6 europæiske lande med flere på vej.

Eller tænk på VIGGA, der med sin cirkulære forretningsmodel udbyder en abonnementsordning for udleje af økologisk babytøj. Efter endt brug bliver tøjet genanvendt til produktion af andre produkter. På den måde går intet til spilde.

Siden sin start i 2014 har VIGGA cirkuleret mere end 100.000 stykker tøj, og ved at dele og leje fremfor at købe og smide ud, har kunderne tilsammen sparet på forbruget af mere end 10 millioner liter vand og reduceret CO2-udledninger med 200 tons.

Med andre ord: selvom man er en lille startup-virksomhed, kan man gøre en kæmpe forskel!

Kom godt i gang med din bæredygtige forretningsidé

Der findes allerede mange nye forretningsmodeller der skaber værdi for både samfund og bundlinje – se fx rapporten ”20 Business Model Innovations for Sustainability”.

Men hvad kan du selv gøre for at skabe en stærk kobling mellem at tjene godt & gøre godt?

Her er et bud fra den internationalt anerkendte ekspert Tania Ellis, der med sin foredrags-, kursus- og rådgivningsvirksomhed The Social Business Company i mere end 15 år har hjulpet en lang række af Skandinaviens førende virksomheder med at koble samfundsansvar med forretning:

A. Start ”udefra-ind”

Se på hvilke samfundsproblemer din forretningsidé kan være med til at løse.

Her kan FNs Verdensmål (SDGs) være en nyttig ramme, for her finder du et katalog over nogle af verdens største samfundsudfordringer – lige fra fattigdom og sygdom til klimaforandringer og mangel på uddannelse.

Men din forretningsidé kan måske også adressere nogle mere nationale, regionale eller lokale samfundsudfordringer som fx integration, mangel på arbejdspladser i udkantsområder eller ensomhed blandt ældre.

B. Start indefra-ud

Se på hvilke forretningsmuligheder, der kan opstå ved at tænke bæredygtighed ind.

Her kan du eksempelvis se på:

  • Forretningsmodellen – hvordan kan vi med et bæredygtighedsfokus skabe et forretningsafkast i form af fx foretrukken leverandørstatus, en differentieret profil i forhold til konkurrenter, driftsbesparelser, tiltrækning af nye kundesegmenter?
  • Værdikæden – hvordan kan vi tænke bæredygtighed/samfundsansvar ind i fx vores indkøbs-, produktions-, distributions- og salgs-processer, valg af leverandører etc.?
  • Produktets livscyklus – kan vi fx reducere vores ressourceforbrug ved at benytte genbrugsmaterialer, eller udvikle en cirkulær produktionsmodel, så fx produktaffald kan konverteres til nyt brug?