.

Fra reklame til rengøring

Da Michael på Cand. Merc. studiet, i konkurrence med mange andre fra hans årgang, landede et eftertragtet trainee job hos medie og reklamebureauet OMD, drømte han ikke om, at det ville føre ham videre til vaskeri – og rengøringsbranchen.

Men efter 2 gode år hos OMD, slog vaskerikoncernen Berendsen drømmejobbet op og Michael slog til. Efter lynkarriere i vaskeribranchen ændredes ejerstrukturen og hovedsædet flyttede fra Danmark. Michael udviste rettidig omhu og sørgede for at komme videre til en stilling hos en af de nærmeste konkurrenter, så han kunne bevare fingeren på pulsen og muligheden for indflydelse.

Men det var en headhunter, der fik Michaels øjne op for en helt særlig styrke, han besad og som skulle vise sig at blive afgørende for de to iværksættersuccesser han har bygget op og solgt. Headhunteren kontaktede nemlig Michael med et jobtilbud i en branche, hvor han ingen erfaring havde med begrundelsen:

”Du har en særlig evne til se mønstre og sælge historien om virksomheden – og så betyder det ikke så meget, at du ikke ved en masse om produktet”.

Startskuddet til livet som selvstændig

Det perspektiv satte for alvor gang i Michaels drøm om og mod til at blive selvstændig. Fra tiden i Berendsen havde han en særlig viden om kontraktforhold og konkurrentsituationen, som han kunne bruge. Han startede en vaskeriservice ved at købe lokale vaskeriers overskudskapacitet, og formåede derved at skabe en landsdækkende aktør fra dag 1. Dermed kunne han konkurrere med de helt store spillere på markedet. Vaskeriet blev i løbet af få år, så stor en succes, at Michael fik et opkøbstilbud fra en af markedslederne.

Som Michael udtrykker det:

Jeg aner jo ikke noget om at vaske tøj og gøre rent, men jeg kan tallene bag, og havde en plan.”

Opkøbet var dog tæt på at gå helt galt, da den store koncern via deres dominerende position kunne presse Michaels lille virksomhed. Men efter nogle intense dage med dyre advokater lykkedes det at lande en aftale, som alle kunne være tilfredse med. Overskuddet brugte Michael til at opbygge en ny virksomhed indenfor rengøring. Og med det rette netværk og strategisk tæft, fik også denne virksomhed så stor succes, at den 5 år senere blev købt af en markedsledende spiller.

Facebook opslag førte til iværksætterhjælp

Da Michael på grund af salget skiftede telefonnummer, lavede han et opslag på Facebook og det førte til, at flere iværksættere kontaktede ham for at få hjælp. Derfor har Michael siden 2016 investeret i og hjulpet en lang række iværksættere.

Michaels erfaring med opbygning af virksomheder via partnerskaber, salg, nytænkning i gamle brancher, offentlige udbud, kreativ markedsføring og forretningsudvikling er noget mange iværksættere kan drage stor gavn af og Iværksætterhuset er der for glade for, nu også at kunne trække på Michaels erfaring.

Nedenfor får du Michaels gode råd, som han ville ønske han selv havde vidst første gang han opbyggede virksomhed:

Fem gode råd til dig, der vil skalere og bygger op til exit

  1. Brug dit netværk: Jeg har altid brugt mit netværk meget og været åben for at høre om andres ideer og planer. Derfor synes jeg altid, at jeg via mit netværk har fået spændende muligheder eller nye perspektiver, som ofte er ført til forretning.

  1. Vær bedre forberedt end konkurrenterne: Jeg har altid sørget for at have en plan, og ankomme velforberedt – i mødet med mine kunder, konkurrenter, leverandører og samarbejdspartnere og det har ofte givet mig en fordel ved forhandlinger og kundemøder.

  1. Uddeleger: Jeg har opbygget og solgt to virksomheder i brancher, hvor jeg ikke var ekspert på produktet og derfor har jeg været nødsaget til at uddelegere alt det, som jeg ikke selv havde forstand på og på den måde kun fokusere på det jeg er god til.
  2. Lad dig ikke kue: Med begge de virksomheder, som jeg har opbygget, udfordrede jeg markedsledere og har ofte oplevet at blive presset af de store aktører – særligt i forbindelse med kundeforhandlinger. Nogle slag vinder man, andre taber man… men så lad det være en motivation for at gøre det endnu bedre næste gang.
  3. Turde og klar til tæsk: Som iværksætter skal du turde og du skal være forberedt på, at du vil få nogle tæsk undervejs. Hvis du tør, og lærer af dine fejl eller de tæsk du får undervejs, så har du opskriften på at blive en rigtig dygtig iværksætter.