.

HUBU

’En far der elskede at lege. Det er en god egenskab at holde af at lege, når man nu har tre børn.’ Sådan begynder beskrivelsen af manden bag HUBU, Hugo Grønlund på firmaets hjemmeside. HUBU producerer og leverer blandt andet legehuse af pap med tilhørende samleskruer. Men alene det at anvende HUBUs samleskruer åbner op for et utal af muligheder i anvendelsen af pap.

Pap er en god ressource til kreative formål. Der har altid været mulighed for at lave huler og være kreativ med pap, men der har manglet en mulighed for at sætte det sammen på en nem og hurtig måde. Det er lige netop den udfordring, som Hugo Grønlund har kastet sig over og nu har fundet en løsning på.

Et sving forbi Iværksætterhuset

Da Hugo Grønlund fik sin iværksætteridé, havde han ingen viden om legetøjsmarkedet, plaststøbning, pap, salg mv., så det handlede i høj grad om at prøve sig frem og spørge sig til råds.
”Det har ikke været svært at få hjælp og viden om alt det, jeg ikke selv ved noget om. Stort set alle, jeg har kontakt til gennem projektet, har været villige til at give gode råd og vejledning,” fortæller Hugo Grønlund, der bor i Smørum, hvor virksomheden også er registreret.

Hugo har således fået hjælp fra blandt andet Opfinderrådgivningen hos Teknologisk Institut og Iværksætterhuset gennem Egedal Kommune.

Hos Iværksætterhuset har Hugo fået sparring på emner som forretningsmodel, promovering og eksekvering, og i 2018 vil HUBU fortsat gøre brug af Iværksætterhuset, der er en del af Væksthus Hovedstadsregionen.

”Jeg kigger nu på, om vi skal levere til andre lande end de skandinaviske, hvor vi har en aftale med en svensk distributør. Et marked som det tyske, kunne meget vel være interessant for os,” siger Hugo og fortsætter: ”Men som iværksætter kan det være uoverskueligt, hvor du skal starte, og derfor har jeg via Iværksætterhuset fået en aftale med Eksportrådet, som kan være os behjælpelige.”

”Det må kunne gøres nemmere og bedre”
Derudover starter HUBU nu i et såkaldt vækstforløb hos Væksthus Hovedstadsregionen, hvor der arbejdes med strategi og implementering af strategi i forhold til øget omsætning, eksport og medarbejdere, som er de tre parametre, det offentlige erhvervsfremmesystem måler væksten ud fra.

Hugo Grønlund ser meget frem til de næste skridt: ”2018 kan meget vel blive året, hvor min virksomhed går fra at være en tidskrævende virksomhed på hobbyplan til en mere etableret virksomhed på markedet for legetøj med leverancer til en række af vores nabolande, hvor der er en eller flere ansatte til at varetage driften og kundekontakten. Det er jeg spændt på. Ligeledes at få styr på selve forretningen med leverandøraftaler, arbejdsgange og samarbejdspartnere.”

Ideen til HUBU fik han i 2014, da en af Hugos døtre ville omdanne en flyttekasse til en bil. Og det krævede en hel del besværlige udskæringer af pap og en masse lim.

”Det må kunne gøres nemmere og bedre”, tænkte Hugo og gik i gang med udviklingen af samleskruerne og etableringen af HUBU. ”Det interessante for mig er helt sikkert at udvikle produkterne, så det vil jeg meget gerne fortsætte med i fremtiden,” siger Hugo. ”Og jeg har en masse gode idéer i skuffen, som jeg glæder mig til at gå videre med.”

Læs mere om HUBU og Hugo Grønlund her.