.

Hvem er på?

Cirka 30% af alle danskere har en instagram konto. Fra et iværksætterperspektiv er det interessante, at den store del af befolkningen der bruger Instagram er mellem 26-34 år – og størstedelen af dem er kvinder. De er typisk nyuddannede, lige kommet på arbejdsmarkedet og har en høj disponibel indkomst og de bruger Instagram som en kanal, der kan inspirere dem til deres næste køb.

Det gode indhold

Indhold er godt på Instagram, hvis det er visuelt iøjnefaldende og hvis det skaber en reaktion hos dem, der ser det og som allerhelst sætter gang i nogle følelser hos modtageren. Indholdet på Instagram er meget blandet, så for ikke at drukne i mængden skal dit indhold være meget nemt og hurtigt at afkode.

Konsistens er vigtigt når man opbygger sin profil. Du skal have styr på din overordnede historiefortælling igennem hele instafeedet og det er meget vigtigt at din redigering af billederne hænger sammen. Og så er det vigtigt at arbejde med frekvens – altså hvor ofte man som brand skal poste.

Styrken ved Instagram

Instagram er en visuel platform, hvor du fortæller historien med billeder og video og det er interessant kommercielt, fordi det med godt visuelt indhold er langt lettere at tale til følelser, skabe en reaktion og handling end med ren tekst.

Sådan arbejder du med din Instagram profil

Når man skal arbejde med sin Instagram profil som iværksætter, er det første spørgsmål du skal afklare: Hvad er det formålet er med at være på Instagram og hvad er det for en reaktion du gerne vil fremkalde hos følgerne. Så skal du have styr på din målgruppe og vide, hvilke historier, der appellerer til dem.

Du skal arbejde med din historiefortælling via billeder og være i stand til at skabe en hype omkring dit brand. Det vigtigste er at man identificerer via en instagram strategi, hvad der skal være i fokus, som eksempelvis en rig historie eller produktet og så holde sig til den fortælling.

Man kan også arbejde med brugergenereret indhold lagt op på et hashtag, hvor det er andre end dig selv, der fortæller historien om dit brand.

Du kan læse mere om instagram og visuel historiefortælling her:

Gode råd til video på Instagram

Shopping med Instagram

Fortællinger med billeder på Instagram