.

Hvornår er en historie god nok til at komme i pressen? – har får du Majbritts bud på, hvilke kriterier, der skal være opfyldt for, at journalisterne synes du har en god historie.

AVIS kriterierne

Journalister har nogle helt faste kriterier de kigger efter, når de skal vurdere, om de har lyst til at skrive en historie eller ej. For det første skal din historie leve op til AVIS kriterierne – det står får A – aktualitet, V – væsentlighed, I – identifikation, S – sensation.

AVIS kriterierne bruger journalisterne til at vurdere, hvorvidt noget er en god historie for deres læsere eller ej. Så snart noget lugter af produktfokus, gratis omtale og forretning står de af, journalister vil ikke være reklamesøjle.

Vælg de rette medier

Når du skal arbejde på at få historier i pressen, skal du starte med at udvælge de medier, der har en målgruppe, som du gerne vil i kontakt med. Dernæst skal du sikre dig, at den historie du fortæller er relevant for mediets læsere/lyttere/seere.

Målret din pressemeddelelse

Når du har udvalgt de medier, du vil gå efter, kan du med fordel målrette eller justere dine pressemeddelelser, så hvert medie får hver deres specifikke vinkel. På den måde kan du højne relevansen for lige præcis den specifikke målgruppe det udvalgte medie har.

Jo mere specifik din pressemeddelelse er, des større sandsynlighed er der for, at mediet vælger at bringe den. Det værste man kan gøre er, at falde for fristelsen til springe over, hvor gærdet er lavest og sende den samme pressemeddelelse ud til alle de medier, man kunne tænke sig omtale i. For så risikerer man, at ingen rigtigt synes historien er relevant for lige præcis deres målgruppe.

Den gode pressemeddelelse

Når du skriver en pressemeddelelse, skal den være kortfattet, nem at forstå og det skal være meget tydeligt for journalisten at afkode, hvad historien handler om.

Der må ikke være grafik eller andre ting i din pressemeddelelse, den skal være så ren som overhovedet muligt, så det er let for journalisten at kopiere sætninger eller måske hele afsnit ud og bruge direkte. Og så er det vigtigt at du har kontaktinformationer på eventuelle personer, der udtaler sig. Så har journalisten mulighed for at følge op og få flere informationer.

Vær tilgængelig

Tilgængelighed er altafgørende for at man kommer igennem til pressen, så hvis du arbejder med pressen, er det meget vigtigt at journalister altid kan komme i kontakt med dig. Journalister har ofte meget stramme deadlines, så hvis de ikke kan få fat i dig når de ringer, så risikerer du, at de vælger en anden historie frem for din. Så tag altid telefonen når pressen - også selvom du sidder i et vigtigt møde.

Få flere tips til den gode pressemeddelelse her:

Sådan skriver du en god pressemeddelelse

Ritzaus bud på den perfekte pressemeddelelse