.

Forretningsplanens død

For bare 10 år siden, var det første man gjorde som iværksætter at skrive en forretningsplan og først når man havde skaffet finansiering, gik man i gang med at producere sit produkt og først derefter begyndte man på markedsføringen. Man planlagde hele processen før man gik i gang. Problemet med det er, for det første, at en forretningsplan er for statisk og den er typisk blevet til på et skrivebord – den er ren fiktion og det er de færreste forretningsplaner, der overlever det første møde med kunden.

Den ene fejl efter den anden

Vi har siden lært, at når man som iværksætter arbejder med at udvikle helt nye produkter og forretningsmodeller til måske nye markeder, så duer den tilgang ikke. Iværksættere kan ikke bruge de samme metoder som store eksisterende virksomheder. De iværksættere der er lykkes har rent faktisk begået den ene fejl efter den anden.

Men hver gang, har de lært af deres fejl og har løbende justeret ideen, forretningsmodellen eller produktet og til sidst er de så nået frem til en løsning, der er sandsynlig, og hvor chancen for succes er større fordi de løbende har testet og tilpasset deres produkt til markedet.

Lean Startup

Metoden er mindre end 10 år gammel og udviklet af serieiværksættere. Den er baseret på at man løbende prøver sig frem og eksperimenterer i stedet for at man planlægger og prøver at forudsige fremtiden.

Lean startup lægger vægt på fokus, smidighed og hurtighed. Et centralt hjælpemiddel i Lean Startup er Business Model Canvas. Du kan få en introduktion til det værktøj i videoen Business Model Canvas, der også ligger her på sitet.

Læs mere om Lean Startup metoden på dansk

Læs mere om Lean Startup metoden på engelsk