.

Markedsføringsloven regulerer erhvervsdrivendes adfærd i den måde de markedsfører sig på både i forhold til forbrugere og andre erhvervsdrivende. De tre typiske områder, som det er særligt vigtigt at være opmærksom på som iværksætter er:

Sådan må du kontakte kunderne

Hvordan du må kontakte andre afhænger af, om dem du kontakter, er private forbrugere eller andre erhvervsdrivende. Forbrugere og særligt børn og unge er meget beskyttede og man må som udgangspunkt ikke ringe direkte hjem til dem. I forhold til digital post eller digital kontakt, gælder det for kontakt til private forbrugere, at man ikke må tage kontakt direkte med salg for øje med mindre man tidligere har haft et salg af en lignende vare til forbrugeren.

For andre erhvervsdrivende gælder det, at det er tilladt at lave direkte opkald over telefonen og du må også gerne stemme dørklokker eksempelvis. Digitalt gælder det samme som til private forbrugere, at man ikke må tage direkte kontakt, medmindre du tidligere har solgt en vare til forbrugeren og nu kontakter forbrugeren for at sælge en lignende vare.

Du må frit lave uadresserede henvendelser i form af eksempelvis opslag på Facebook, Linkedin, andre sociale medier eller ved at sende reklamer ud.

Skjult reklame

Hvis man bruger influencers i sin markedsføring eller andre, som man sender et produkt mod en eller anden form for omtale, så er det skjult reklame, medmindre de markerer at her er der tale om reklame. Loven blev opdateret for et års tid siden, så uanset om man giver et produkt i gave eller et honorar for at en influencer omtaler et produkt, så skal opslaget eller omtalen være markeret som reklame, så forbrugere let kan gennemskue, at der ikke er tale om en privat anbefaling, men at der har været en eller anden kommerciel udveksling forbundet med omtalen.

Vildledende markedsføringsloven

Hvis man markedsfører, skal man være helt korrekt i forhold til den måde man beskriver sit produkt. Man må eksempelvis ikke skrive at et produkt er økologisk hvis det ikke er det. Man skal også være opmærksom på, hvordan man beskriver eksempelvis kvalitet og pris, så det er reelt og gennemskueligt.

Få mere information om markedsføringsloven

Markedsføringsloven paragraf 10

Forbruger og konkurrencestyrelsen om markedsføringsloven