.

Pinterest er en samling af virtuelle opslagstavler, hvor man kan finde inspiration til alt fra opskrifter og indretning til højtider og “krea”. Cirka 12 % af den danske befolkning er på Pinterest, så i forhold til Facebook er det tal relativt lavt. Men til særlige målgrupper og indenfor bestemte emner, kan Pinterest være særdeles effektivt til at drive trafik, men det er ikke alle brancher og produkter, som egner sig til Pinterest.

Pinterest – skal/skal ikke

Omdrejningspunktet for Pinterest er inspiration, det vil sige brugerne leder ikke efter specifikke produkter, men de søger inspiration og derfor duer Pinterest kun, hvis man har miljøbilleder at lægge op. Det vil sige billeder, hvor brugerne kan blive inspirerede til at købe et produkt, fordi de ser et produkt i en sammenhæng. Pack shots eller produktbilleder duer ikke på Pinterest, så hvis det er det eneste indhold du har, så giver det ikke mening at bruge Pinterest, da det vil være spildte kræfter.

Et andet vigtigt parameter, når du skal vurdere, om det giver mening for dig at være til stede på Pinterest er temaer og produktkategorier. Pinterest bliver særligt brugt indenfor specifikke temaer, derfor er det ikke alle produktkategorier som egner sig til Pinterest. Du kan bruge Pinterest, hvis du har produkter, der relaterer sig til de temaer, som er store på Pinterest og det er brylluper, mad og drikke opskrifter, indretning, højtider og ”krea” eller DIY.

Tidshorisonten er lang

Det særlige ved Pinterest er, at det indhold man lægger op, akkumulerer værdi over tid. Det er ikke som på Facebook, hvor posts og annoncer har en mere kortsigtet og øjeblikkelig respons.

Så de produkter du lægger på Pinterest skal have en længere levetid. Derfor giver det ikke mening at bruge Pinterest til kortsigtede kampagner eller her og nu indsatser for meget sæsonprægede produkter, som eksempel mode eller begrænsede kollektioner.

Gode råd hvis du vil i gang på Pinterest

Man arbejder med Pinterest på en måde, der minder meget om SEO og derfor skal man have godt styr på, hvilke søgninger, der kan knyttes til det indhold du gerne vil aktivere.

Pinterest er engelsksproget, de fleste andre pins og langt de fleste søgninger foregår på engelsk, derfor skal man være indstillet på at beskrive produkter og billeder på engelsk.

Sidst men ikke mindst, så skal din Pinterest konto verificeres og knyttes op med din webshop eller din hjemmeside for at være effektiv, så det kræver at du får en udvikler eller programmør ind over før du kan være oppe og køre.

Læs mere om Pinterest her:

PDF med Best Practice Guide

https://business.pinterest.com/da/rich-pins

Otte mulige Pinterest strategier