.

Se videoen om platformsbaserede forretningsmodeller.

De sidste 10 år er en ny type startups vundet frem, nemlig startups, der bygger på en platformsbaseret forretningsmodel. En platformsbaseret forretningsmodel er software, der gør det muligt for to parter at mødes på platformen og interagere. Et godt eksempel på dette er Airbnb, som er verdens største hotelkæde uden at eje et eneste hotel.

Hvis man som iværksætter har en platformsbaseret startup, skal man som udgangspunkt regne med, at det er mindst dobbelt så svært at få succes, som det er med traditionel forretningsmodel. Det er det fordi du skal have styr på både supply og demand side – begge sider skal betragtes som kunder og det er afgørende, at man på begge sider er i stand til hurtigt at opbygge kritisk masse for at plaformen fungerer.

Det er derfor afgørende, at man hurtigt får etableret, hvorvidt den platform man ønsker at bygge fordrer en stor eller lille kritisk masse for at fungere. Hvis du har en startup, hvor platformen fordrer stor kritisk masse, så skal du bruge mange ressourcer på marketing, så flest muligt brugere på både demand og supply-siden hurtigt får øjnene op for platformen. Hvis din platform fungerer med en relativ lille kritisk masse, er det i højere grad produktudvikling og en begrænset bruger-målgruppe du skal fokusere på.

Koldstart din platformsbaserede startup

Du kan koldstarte din platformsbaserede startup ved at lave en analyse af, hvordan man hurtigst muligt kan få nok brugere på begge sider til at møde på en platformen. Oftest vil det være lettere at få supply-siden på først. Da Just Eat startede op fokuserede de på at få pizzariaerne på først, så de hurtigt kunne dække markedet med deres platform.

Du kan få mere information om platforms baserede startups her:

Artikel om platformsøkonomi

Forbes: How to succeed with a platform business model

Platformed: Why business models fail, pipes versus platforms