.

Hvordan skal man egentligt prissætte produkter og services? Og hvordan kan man arbejde systematisk med rabatter på en måde, der giver mening både for dig og dine kunder? Få svarene her, hvor ekspert I prissætning Casper Mønsted giver dig tre centrale pointer, nemlig hvordan du kan bruge værdibaseret prissætning, tag kontrol over kundernes prisopfattelse og endeligt, hvordan en bevidt rabatstruktur kan spare dig for bøvl og booste din omsætning.

Pointe 1: Brug værdibaseret prissætning

Værdibaseret prissætning er en ud af tre tilgange til prissætning, hvor man tager udgangspunkt i, hvad konkurrerende produkter koster og den værdi, som ens produkt har for kunderne I forhold til et konkurrerende produkt og på den baggrund finder med en pris, der svarer til den værdi ens produkt har for kunder sammenlignet med konkurrenternes. Casper anbefaler denne metode, fordi den tager udgangspunkt I de fordele kunden oplever ved ens produkt.

Pointe 2: Du styrer selv prisopfattelsen

Ofte vil værdien af et produkt opfattes forskelligt afhængigt at det segment man har med at gøre. Derfor bør man også I sin prissætning målrette disse imod forskellige segmenter. Du kan også påvirke prisopfattelsen ved at arbejde med bronze, sølv og guld modellen, hvor pakkerne har forskelligt indhold og forskellig pris, designet til at påvirke prisopfattelsen. Se videoen, hvordan prissætning fungerer I denne metode.

Pointe 3: Giv rabatter systematisk

Vær systematiske i den måde du giver rabatter. Mange virksomheder oplever at rabatter er blevet historisk betingede. Det kan være svært at slippe ud af, så vær derfor bevidst om, hvordan du giver rabatter. Eksempelvis kan en introduktionsrabat være en god ide, så længe det er tydeligt at rabatten kun gælder ved første køb.

Hent e-bog om prissætning skrevet af Casper Mønsted