.

Se videoen og bliv klogere på branding.

Du kan bruge branding til at vise verden, hvordan dit er forskelligt fra konkurrenternes. Brandet er det, der gør dit produkt unikt i markedet og med branding kan du sikre, at kunderne vælger dit produkt fremfor et konkurrerende på trods af sammenlignelige produkter og priser.

Når man skal bygge et brand er der fire vigtige områder du skal omkring:

1. Know: Know handler om at kende virksomhedens DNA. Hvad er virksomhedens særlige DNA, værdier og holdninger? Du skal vide hvad jeres særlige holdninger og værdier er, da det netop kan bruges til at positionere jeres produkt i forhold til andres.

2. Say: Du skal også kommunikere, hvilken værdi du reelt tilfører dine kunder. Det kan du eksempelvis gøre ved at opbygge communities og fællesskaber, hvor du går i dialog med kunder og brugere, så du for alvor forstår, hvad det er der motiverer kunderne til at bruge dit produkt og så du får kommunikeret hvad du står for til din målgruppe og samarbejdspartnere.

3. Show: Du skal også vise omverden hvem du er. Det kan du gøre med storytelling, hvor du skaber historier om din virksomhed, som dine kunder kan identificere sig med og deltage i. Her kan du alliere dig med ambassadører til at sikre, at historierne når så bredt ud som muligt. En ambassadør behøver ikke være en global superstjerne, tværtimod, kan en stærkt ambassadør også være personer, der er i overensstemmelse med det DNA du gerne vil kommunikere og som har kontakt til de målgrupper du vil have i tale.

4. Grow: Grow handler om, hvordan du kan gå fra at være en lokal hype til en global spiller. Her er det vigtigt at du har styr på brandet, hvor skal brandet være det samme overalt og hvor bliver man nødt til at tilpasse brandet til forskellige kulturer. Eksempelvis kan du være nødt til at tilpasse, hvilke communities du indgår i på forskellige markeder, hvilke ambassadører der vil være effektive, men også hvilke salgskanaler du når din målgruppe bedst med. Det kan varierer enormt fra marked til marked

Har du lyst til at læse mere om branding, kan du downloade ”A Little Book about Branding” her.