.

frikadelle2

NEJ – er det korte svar! Men det er ikke hele historien, ofte kan det være smart at ”give en frikadelle”, dvs. en lille forsmag, som gør kunden sulten efter mere.

Iværksætterhusets konsulent Robert Schmidt guider dig til den bedste frikadelle-opskrift, så du gør den gratis gave til en god forretning:

Det korte svar er: ’Nej – i udgangspunktet er det en skidt forretning.’ Men at give en forsmag på sit produkt kan i mange tilfælde gøre de potentielle kunder interesseret. Derfor kaldes det også ’at give en frikadelle’ i håb om, at modtageren bliver sulten efter mere.

Du kender det sikkert fra udtryk som freebee, hvor du som kunde kan få en del af produktet gratis, men skal betale for mere. Mange online platforme har stor succes med metoden. Tænk bare på Dinero, Den Blå Avis og Endomondo. Som udbyder af en service eller konsulentydelse kan du med fordel gøre det samme.
Fx har Kundemagneterne haft stor succes med at præsentere deres ekspertise og rådgivning i kundetyper under navnet frikadelleforedrag, hvor man (gratis) får indsigt i deres metode. Frikadelleforedragene har givet Kundemagneterne så mange kunder, at de gratis foredrag er sat på hold.

Som iværksætterkonsulent møder jeg mange nystartede konsulenter og serviceydere. Min anbefaling er ofte, at I skal give kommende kunder en forsmag på, hvad I kan tilføre af værdi. Ikke bare markedsføring og salgstaler, men i form af at løse en – mindre – opgave for kunden gratis. Det er også godt i opstarten af din virksomhed at få referencer og bred erfaring med forskellige kunder. Og det giver en god øvelse i at kontakte potentielle kunder, hvilket alt andet lige er nemmere, når man tilbyder et gratis produkt!

Hvis I leverer tilfredsstillende, bliver kunden sulten efter mere. En enkel frikadelle gør ingen mæt. Der skal mere til.