.

Finansiering – hvornår og hvordan

Overvejer I at søge finansiering til jeres virksomhed, kan I med fordel læse en ny grundbog af Nicolaj Højer Nielsen: Startup Funding. Bogens vellykkede mission er at lære iværksættere, hvordan investorer tænker. Den giver jer (på engelsk) et fint overblik over hvordan finansiering af virksomheder ofte fungerer og hvilke former for finansiering, der egner sig til forskellige stadier af en virksomhed. Den er skrevet ligefremt og er let tilgængelig, selv om emnet er komplekst og omfattende. Og så bliver I introduceret til en række grundbegreber, som vil møde jer: bootstrapping, equity, exit, dilution, termsheets, pitch deck og andet godt. Nicolaj har selv været gennem møllen flere gange og ved hvad han taler om. Gratis sample kan downloades fra www.startupfundingbook.com og her er et par headlines:

Hvilke slags penge hvornår

Det første spørgsmål for virksomheden er at finde ud af, hvornår der egentlig er brug for penge. Hvor langt kan I komme selv og hvilke penge er opnåelige i hvilke af virksomhedens faser. Bogen gennemgår de forskellige faser og hvad de forskellige finansieringskilder lægger vægt på undervejs. For mange nyere virksomheder vil det sikkert være kapitlerne omkring business angels og private investorer, som fanger opmærksomheden. Bogen har en rigtig fin introduktion til de økonomiske og psykologiske motiver, som investorerne ofte handler på baggrund af.

Startup Funding book

I ser ideen, investor ser risikoen

Tilbagevendende for den manglende forståelse mellem iværksættere og investorer er, at Iværksættere ofte ser ideen og potentialet som udgangspunkt for en investering. Investoren ser på sammenhængen mellem risiko og evt. udbytte. Jo tidligere i processen I er, jo større vil risikoen for at investeringen tabes (at I ikke lykkes) som regel også være. Bogen gennemgår hvad investorer lægger vægt på, når de vurderer hvor høj en risiko I udgør. Og derfor hvad I kan gøre, for at minimere jeres risikoprofil.

Teamet skal på plads

Teamet betyder langt mere for vurderingen af risikoprofilen, end de fleste iværksættere forestiller sig. En ide er med Nicolai Højers ord kun de første 100 meter af en maraton. Resten er eksekvering, og her er teamet altafgørende. Har I tilsammen de kompetencer, der skal til? Teknisk og salgsmæssigt især? Er I klar over, hvilke roller I hver især udfylder, har I brancheerfaring og er I klar til at gå hele vejen?

Get in touch

Bogens svageste led er måske kapitlet om, hvordan man så kommer i kontakt med investorerne – fordi Nicolai primært henviser til at I skal introduceres, og det er jo ikke sikkert at I lige kender nogen, som kan det. Snak evt. med os I Væksthus Hovedstadsregionen, så hjælper vi jer gerne på vej, når I er klar til det.

Men tjek bogen ud, hvis I går med tankerne og trænger til at vide mere om, hvordan hele finansieringsmarkedet er sat sammen. Det er et rigtig godt sted at starte.