.

SKAT 7 trin til virksomhedsstart

Hvert år starter ca. 50.000 nye virksomheder op, klar til at realisere en drøm. Men udover drømmen følger en række praktiske opgaver med. Det handler bl.a. om Digital Post, NemID, regnskab og indberetninger til SKAT. Det kan opleves som en stor mundfuld.
Men de fleste ved godt, at der er fordele i at få styr på det administrative fra start. Det giver nemlig mere tid til det lidt sjovere: at drive og udvikle sin virksomhed.

På skat.dk/iværksætter kan du se en overskuelig tjekliste med nogle af de første administrative opgaver, du gerne skal have på plads i den nye virksomhed. På samme side kan du se to små videofilm og høre om andre iværksættere og deres erfaringer.

SKAT tilbyder også informationsmøder og webinarer for nystartede virksomheder, hvor du kan få svar på en lang række spørgsmål og hjælp til at komme godt fra start.

Se skat.dk/iværksætter.

Her går mange nye virksomheder galt. Husk derfor:

  1. Få styr på virksomhedens NemID, så du er klar til at læse Digital Post og indberette til SKAT. Det kan tage op imod 10 dage at få et nyt NemID.
  2. ændret din forskudsopgørelse, så du ikke risikerer at betale en forkert forskudsskat resten af året.
  3. Husk at der skal indberettes moms, selvom man endnu ikke har haft en indtægt i sin virksomhed. I de første 1½-2 år skal der indberettes hvert kvartal. Har der ikke været indtægter eller udgifter, skal du indberette 0 kr.
  4. Mange er i tvivl om, hvad de kan trække fra i moms- og skatteregnskabet, især ift. de udgifter, man har ved at etablere virksomheden, købe udstyr mv. Det er heller ikke helt let at svare enkelt på, men du kan bl.a. få hjælp
    i SKATs Bogføringsguide.

Vejledningen på skat.dk/iværksætter og i artiklen her er primært til personligt ejede virksomheder.