.

Se videoen og bliv klogere på, hvordan du får styr på budgettet.

Disse tre budgetter skal du have styr på som iværksætter

Budget er noget af det første du skal tage hånd om som iværksætter og der findes forskellige typer budgetter afhængigt af, hvor du befinder dig på din iværksætterrejse.

  • Etableringsbudget: Laves kun en gang eller få gange i din virksomheds liv. Det viser udgifter du har inden du begynder at tjene penge eksempelvis udgifter til indretning, domæne, hjemmeside og så videre.
  • Driftsbudget: Laves hvert eneste år for det kommende år og viser hvad virksomheden har af indtægter og udgifter. Indtægter minus udgifter og det er virksomheden finanslov, som vi bruger til at styre efter. Det er også driftsbudgettet der kan give dig en indikation af, hvordan det går med din virksomhed.
  • Likviditetsbudget: Laves især, hvis der er likviditetsudfordringer Viser indbetalinger og udbetalinger. Likviditetsbudgettet tager højde for at du eksempelsvis får indbetalt moms, som skal betales tilbage til skat igen.

Driftsbudgettet og likviditetsbudgettet hænger sammen, fordi alle de indtægter og udgifter du har i dit driftsbudget også på et eller andet tidspunkt med i dit likviditetsbudget.

Du bør løbende følgende op på budgetterne og sikre at din virksomhed er på rette spor, det gør du med en budgetopfølgning.

Du kan læse mere om budgetter her.

Du kan læse mere eller bestille bogen om budgetter fra regnskabsskolen her.