.

Touchpoints

Hvem er din kunde? Et vigtigt og ofte svært spørgsmål at svare på!

Hver uge er jeg beriget af at møde passionerede og dygtige iværksættere, der enten er kommet på markedet med deres produkt eller står overfor at skulle det. Der bliver lagt en hulens masse tid, kræfter og energi i at gøre det så godt som muligt.

En ting undrer og overrasker mig dog gang på gang! For hvorfor i alverden er der ikke mere fokus på, hvem din kunde er og hvilke behov og præferencer, du skal opfylde.

Der er mange håndtag, der skal drejes på for at skabe en succesfuld virksomhed, men succesen begynder og slutter med kunderne - uden kunder, ingen forretning.

Work smarter, not harder: Gevinster ved at kende din kunde

Manglende kundefokus er ikke et problem, du kan markedsføre dig ud af. Når kunderne kommer ”ind i din butik”, skal de have en god oplevelse og deres behov imødekommes. Og ”one size fits all” findes ikke – heller ikke indenfor markedsføring.

Du kender det fra dig selv; du køber kun noget, der taler til dine emotionelle og/eller fysiske behov og præferencer. Konsekvenserne ved ikke at kende din kundes mindset og have en dyb forståelse for de behov, som dit produkt skal dække er, at du gang på gang skyder ved siden af i din kommunikation, markedsføring og salg. Det går ud over kundeoplevelsen og betyder, at du kommer til at arbejde ”harder, not smarter” og måske ikke opnår den succes med din virksomhed, som den har potentiale til.

https://pxl.host/jsa6tnarz3dwkj8b7k.pngKunder, der får en god oplevelse, er loyale kunder, og loyale kunder er det eneste sikre kort i en tid, hvor alt andet blæser i vinden. Markeder flytter sig, ny teknologi kommer til, og nye spillere kommer på banen. Faktorer, som er uden for din kontrol, men holder du fokus på dine kunder, og arbejder du hele tiden på at give dem den allerbedste købs- og kundeoplevelse, står du stærkt i stormen.

Gevinsterne bliver blandt andet:

  • Loyale kunder
  • Mersalg
  • Øget omsætning
  • Ressourcebesparelser som følge af færre reklamationer, mere effektiv support, kunder, der finder det, de søger, osv.

Den emotionelle kunderejse

Vi vælger ikke altid at købe det billigste produkt. De fleste af os rationaliserer det dyrere køb med, at vi fik et produkt af høj kvalitet, og at det var ”value for money”. Sandheden er dog, at i de fleste tilfælde så falder valget på et specifikt produkt, fordi vi har et tilhørsforhold til, sympati for eller tiltro til brandet og ikke fordi, der nødvendigvis er evidens for, at produktet er bedre.

Der foreligger i dag en række undersøgelser og FMRI-data, der alle konkluderer, at vi mennesker primært drives emotionelt, når vi tager beslutninger. Vi styres med andre ord af vores følelser og det er derfor overordentlig vigtigt, at du som iværksætter arbejder med at imødekomme og skabe oplevelser, der vækker de rigtige emotioner. Emotioner der fungerer som bindeled mellem det oplevede behov frem til den endelige købsbeslutning.

Tal med dine kunder og design dit produkt ”ude-fra ind”

Det virker så indlysende og simpelt. Ikke desto mindre er der virkelig mange iværksættere, der ikke har en dyb forståelse for deres kunder – og aldrig har talt med dem. Det er dog aldrig for sent!

Kundeindsigt kan opnås på mange måder og gennem kvantitative og kvalitative data. Jeg vil til hver tid anbefale dig at tale med dine (potentielle) kunder i deres egen kontekst. Ikke sende et spørgeskema ud eller hive folk ind til et fokusgruppe interview, men TALE med dine kunder, som i en samtale. Forud skal du gøre op med dig selv, hvad du har brug for viden om og hvilke spørgsmål, du gerne vil have besvaret, med det skal ikke virke styret og meget struktureret. Din tilgang skal være nysgerrig, videbegærlig og undrende, som når folk siger, at de altid køber økologisk og du så spørger ind til, hvad de spiser, hvor de handler og om du må se deres køleskab.

Min erfaring er, at man ret hurtigt får en masse gode indsigter og aha-oplevelser, der kan bruges til alt fra produktudvikling, til markedsføring og salg. Du ser et mønster i dine folks besvarelser og det er nu din opgave, at omsætte disse indsigter og designe løsninger og oplevelser ”ude-fra-ind”, der matcher målgruppens behov og præferencer.

Jeg hjælper dig gerne på vej!

Hvis du ikke kender dine kunder, deres behov, drømme og bevæggrunde, er det svært at levere relevante og værdiskabende emotioner i kundeoplevelsen.

Vil du gerne have hjælp til at opnå mere kundeindsigt og arbejde med kunderejsen?

Så er du velkommen til at kontakte mig for en 1:1 iværksættersparring (det er ganske gratis).

Jeg vil være glad for, at du deler, tweeter eller like’r mit indlæg.