.

Du har den gode idé. Du drømmer om at se den vokse og blive til succesfuld forretning. Men med drømmen følger sikkert også tvivlen: Holder min idé, og vil jeg virkelig lykkes?

Jeg følger hver eneste dag iværksættere, som skyder op med nye spændende forretningskoncepter, mens andre allerede har fået godt gang i virksomheden.

Her giver jeg dig 5 gode råd til at komme godt i gang.

1. Forstå dine kunder

Det er ikke nok, at du har et fedt produkt, som du selv er stolt af. Du skal også vide, at der er en kundemålgruppe – og du skal kende dem godt for at ramme dem.

Jeg anbefaler, at du opsøger dine potentielle kunder i din målgruppe og finder ud af, hvad der er deres behov, præferencer, udfordringer osv. Dermed har du de bedste forudsætninger for at ramme dem.

2. Saml et stærkt team

Selv om du er dygtig og kan meget, så kan du med stor sandsynlighed ikke det hele. Du øger dine chancer for succes betydeligt ved at samle et stærkt forretningsteam. Det kan være, at du skal have partnere, som besidder andre kompetencer end dig. Sørg dog for, at I har et fælles værdisæt. Vær samtidig på udkig efter potentielle samarbejdspartnere til fx produktion, salg, markedsføring osv.

3. Din muskel-test

Næste spørgsmål: Kan du rent faktisk skabe dit produkt? Det er et spørgsmål, om du rent teknisk og videnmæssigt har det, der skal til for at skabe prototypen. Og nok så vigtigt – kan du rent økonomisk? Her er et budget vigtigt. Både så du kender din egen pengepung, men også så du kan fremvise overbevisende tal til fx en bank, samarbejdspartner eller mulig investor.

4. Foretag kundetesten

Nu kender du både din kundemålgruppe, og du ved, at du har et set up og en økonomi, som ser ud til at holde. Men hvorfor ikke fra en start undersøge, om dine kunder rent faktisk vil købe dit produkt, din service eller dit koncept. Præsentér din idé eller din prototype for udvalgte kunder i din målgruppe, og find ud af, om de er parate til at købe, eller der skal justeres.

5. Salgs- og markedsføringsplan

Mange iværksættere har så travlt med at udvikle og bygge op, at de glemmer det vigtigste af alt, nemlig salg og markedsføring. Få derfor lavet en god og let anvendelig salgs- og markedsføringsplan, så du har fuldstændig styr på, hvordan du kommer ud over rampen. Her er det oplagt, at du tager fat i de potentielle kunder, som allerede har bidraget og får input fra dem til, hvordan du får fat om dit marked.

Endelig vil jeg slutte med en kraftig opfordring: Tag fat i mig eller en af mine kolleger i Copenhagen Business Hub - Erhvervshus Hovedstadens populære HIP Iværksætterhuset. Vi er sat i verden for at give dig sparring, tips og et stærkt netværk, som kan få din idé til at blomstre.

Og herfra er der kun én vej: eksekver! Det er nu, at din idé og dine drømme bliver til din virkelighed.