.

7 træk, som de iværksættere der får succes har til fælles

Jeg har selv være med til at opbygge tre virksomheder, og jeg har mødt, sparret med og undervist mere end 1000 iværksættere, ledere og virksomhedsejere igennem de sidste otte år. På baggrund af den erfaring har jeg observeret en række fællestræk, som adskiller dem, der får succes med at udvikle deres egen virksomhed, fra dem som formår det. De syv fællestræk, der kendetegner en stor del af dem, som jeg har set få succes, er følgende:

1. Prioriter og eksekver

De er gode til at sætte gennemtænkte mål for deres virksomhed og eksekvere på dem. De er kort sagt gode til konstant at prioritere deres tid og energi og bruge krudtet på de ting, der gør den største forskel i forhold til at flytte deres virksomhed fremad. De prioriterer, planlægger løbende og sætter tid af til at tænke strategisk, så de ikke forbliver fanget udelukkende i den daglige drift. Det er de færreste, der naturligt er gode til det, derfor er mit bedste råd, for at opnå denne balance, at hyre en business coach eller få en mentor. Det gør en uvurderlig forskel at have nogen, som holder dig til ilden, når det ind i mellem er svært at holde dampen oppe. Og nej, det duer ikke, at det er en kæreste eller gode ven. Det skal helst være nogen, du betaler for at professionelt at skubbe dig i den rigtige retning. Så du sikrer, at du kommer ud over stepperne. Det skal ikke være en hyggesnak!

2. Begå fejl, tag imod feedback og kom ud af komfortzonen

De tør fejle og de tør løse opgaver, som de ikke nødvendigvis er eksperter til fra starten. Men de er gode til at modtage feedback og bliver hurtigt bedre. De tør typisk mere end de fleste og er ikke bange for at bevæge sig uden for komfortzonen. F.eks. at holde foredrag og undervise var ikke noget jeg selv var god til, da jeg blev selvstændig. Men det var noget jeg VILLE. Det er angstprovokerende for de fleste at stille sig op foran andre, og jeg manglede både erfaring med det jeg underviste i og havde ikke den nødvendige gennemslagskraft. Så begyndte at læse og lære alt, hvad jeg kunne om præsentationsteknik og personlig gennemslagskraft. Og sidst, men ikke mindst hyrede jeg en skuespiller til at give mig feedback. Det rykkede! Jeg har siden stået overfor mange hundrede mennesker ved foredrag og workshop og får altid god feedback på min energi og power på scenen.

3. Giv ikke op

De nægter at give op. For de fleste iværksætteres vedkommende varer det meget længere tid end de først havde forestillet sig inden de får ”hul igennem” og får skabt en forretning som de faktisk kan leve af. Men de bliver ved og justerer deres strategi og tilgang indtil de får succes. Det er som om de ikke kan lade være. Og det er generelt et godt råd: Bliv kun iværksætter, hvis du ikke kan lade være! Du skal have den der kriblen i maven, der ikke forsvinder, en indædt vilje og en stor portion tålmodighed. For det kommer ikke af sig selv.

4. Få hjælp til det du ikke selv gør godt

De er både gode til at bruge deres netværk. De får hjælp og outsourcer opgaver, som de ikke selv er gode til eller synes er sjove – og de gør det helt fra starten. Bogføring, rengøring derhjemme, hjemmesidetekster osv. der er masser af mindre opgaver, som de simpelthen vælger ikke at bruge deres kostbare tid på. De tænker, ”hvis jeg bruger de 2 timer om ugen, hvor jeg skulle gøre rent, på at skaffe nye kunder, så er det sandsynligvis en meget bedre forretning”. Derudover dropper de alle aktiviteter, der ikke hjælper virksomheden eller et strengt nødvendige. Den berømte amerikanske entreprenør Gary Vaynerchuk sagde det meget rammende for nogle år siden: ”Hvis du gerne vil have succes, så ”stop watching fucking Lost””. (”Lost” var en meget omtalt serie i 6 sæsoner).

5. Brænd for det!

De er er på en mission, der begejstrer og engagerer andre. De brænder for noget og ønsker at gøre en forskel, der rækker langt ud over at tjene penge til dem selv. Derfor kan de også tiltrække et stærkt team, hvilket er ekstremt vigtigt, da stort set ingen selv har alle de kompetencer, der skal til for at bygge en succesfuld virksomhed.

6. Vær bedst

De er blandt de bedste til det de laver. De er dygtige og har erfaring fra tidligere på det område deres forretning beskæftiger sig med. Og hvis de ikke havde erfaringen, så brugte de tid på at få den, inden de startede egen virksomhed. Det kunne f.eks. være at arbejde nogle år i den branche man gerne vil ind i.

7. Din egne hænder på kogepladen

De har selv sparet penge op til opstarten. Mange tror fejlagtigt at man kan starte op uden at have den krone på lommen og at man kan sælge sig til en investor på den gode idé alene. Det kan man nærmest aldrig! Du skal først vise, at du kan gøre idéen til virkelighed, før der er penge i den. Indtil da er idéen kun et luftkastel som intet et værd. Hverken banker eller investorer skyder penge i nogen, der ikke selv har investeret både penge og tid i at udvikle deres idé, tale med kunder, lave prototyper, finde samarbejdspartnere, leverandører osv. Du skal selv have hånden på kogepladen og vise at du kan holde den dér i meget lang tid før andre vil turde risikere at brænde fingrene sammen med dig! Til gengæld kan selv halvdårlig idé kan blive en fantastisk forretning, hvis bare den bliver eksekveret rigtigt dygtigt. Se bare på mange af de forretningskoncepter, der er derude. Der er mange, der tjener gode penge på koncepter, som ikke er specielt geniale. Men de er ført ud i livet med dygtighed, tålmodighed og en stålsat vilje. Derfor er de succesfulde.

Hvis du har lyst til at få sparring på dine egen tanker og idéer til hvordan du får succes med at starte virksomhed eller med udvikle den du allerede har, så er du meget velkommen til at kontakte Iværksætterteamet i Copenhagen Business Hub for 1:1 sparring her.

Du kan også tage med på vores mange workshops her i HIP, hvor du kan samle nogle af de mange små byggesten, der skal til for at skabe en succesfuld virksomhed.

Jeg vil ikke sige ”held og lykke”, for det tror jeg ikke på, men i stedet: ”Gør dit bedste – og bliv ved!”, så skal det nok lykkes ��